Witam i zapraszam Cię serdecznie do artykułu poświęconego rachunkowości i wszystkim, co z nią związane, postaram się tutaj przedstawić wiele informacji na temat rachunkowości oraz tego, czym w ogóle ona jest. Zacznijmy od tego, że jest to system, system ewidencji gospodarczej. Ewidencja jest to po prostu spis dotyczący zatrudnienia bądź obrotów. W przypadku rachunkowości bardziej interesować będą nas obroty na przykład firmy jednakże taka jest definicja. W przedsiębiorstwach zazwyczaj występuje ewidencja przychodów, dzięki czemu można ustalić wysokość podatku dochodowego, jaki musi zapłacić przedsiębiorca. Spotkać możemy także ewidencje dotyczące sprzedaży oraz zakupów, które z kolei prowadzi się w celu ustalenia wysokości obciążeń, jakie nakładane są przy pomocy podatków na przedsiębiorcę. Ewidencja może być wykazem ilości dóbr, asortymentu lub wartości. Wracając do rachunkowości to jest ona bardzo sformalizowanym procesem, który odwzorowuje kondycję danego przedsiębiorstwa i służy ocenie działalności gospodarczej danej firmy. Rachunkowość ma po prostu za zadanie odzwierciedlić w sposób jak najbardziej rzetelny sytuację danego przedsiębiorstwa, na podstawie wykazów, które dana firma jest zobligowana dostarczać do urzędu skarbowego, a także archiwizować we własnym zakresie. Warto dodać, że istnieje też coś takiego jak podmiot rachunkowości i jest on zazwyczaj wyrażony w mierniku pieniężnym. Jest to każde zdarzenie finansowe, które w jakikolwiek sposób wpływa na sytuację danego przedsiębiorstwa. W chwili obecnej rachunkowość możemy podzielić na trzy działy: kalkulację, sprawozdawczość i księgowość. Kalkulacja to po prostu ustalanie kosztów danego jednostkowego produktu oraz dostarczenie informacji o kosztach produkcji. Jest to podsumowanie kosztów produkcji w całości oraz na poszczególnych etapach. Kalkulację możemy z kolei podzielić na różne metody kalkulacji kosztów. Przede wszystkim do dyspozycji mamy metodę wielostopniową, jednostopniową, podziałową i doliczeniową. Doliczeniowa dzieli się na asortymentową i zleceniową. Podziałowa dzieli się na prostą, współczynnikową, odjemną i fazową a ta z kolei na półfabrykatową i bez półfabrykatową. Pierwsza z metod wielostopniowa dzieli się jeszcze na procesową oraz fazową. Oprócz kalkulacji kosztów możemy także kalkulować oferty, wstępne wyniki, koszty częściowe oraz koszty pełne. Kolejnym działem rachunkowości jest sprawozdawczość finansowa. Jej celem jest po prostu przygotowanie informacji dotyczących danej jednostki gospodarczej, przy pomocy odpowiednich sprawozdań finansowych. Wszelkie dane, jakie pochodzą z ksiąg rachunkowych danego przedsiębiorstwa odzwierciedlają obraz jej kondycji i służą do wyciągania wniosków, obliczania podatków i tym podobne. Przygotowując sprawozdanie powinniśmy w nim zawrzeć takie informacje jak. Bilanse oraz rachunki zysków i strat, rachunki przepływu środków pieniężnych w naszej działalności, wyjaśnienie przyczyn zmian wysokości kapitału powierzonego oraz wypracowanego a także wstęp. Można powiedzieć, że sprawozdanie podsumowuje kalkulację i wprowadza ład oraz porządek. Teraz możemy przejść do działu księgowość, która jest wręcz podstawą rachunkowości i bez niej wszystko by się rozsypało. W najprostszy sposób można powiedzieć, że księgowość jest etapem rejestracyjnym rachunkowości. To właśnie księgowość rejestruje wszelkie sprawozdania oraz kalkulacje, archiwizuje je podejmuje decyzję, co dalej. Ustala wysokość podatków oraz jego zwrotów, wylicza normy, jakie należy wypracować i tak dalej. Każdy przedsiębiorca musi prowadzić księgowość i jej najprostszą formą jest księgowość uproszczona, która nie wymaga prowadzenia ksiąg rachunkowych. Księgowość pełna jest zdecydowanie trudniejsza do prowadzenia i wymaga wynajęcia firmy księgowej, która będzie trzymała pieczę nad naszymi rachunkami. Z kolei taka firma lub osoba prywatna dzięki posiadanej wiedzy może zaprowadzić porządek w naszych rozliczeniach i współpracować z zarządem naszej firmy sporządzając różnego rodzaju wizje przyszłości oparte na aktualnym obrazie kondycyjnym firmy. Przekłada się to na poprawę, jakości funkcjonowania organizmu firmy i potencjalnie wyższe zyski. Jeżeli prowadzimy małą firmę to oczywiście nie opłaca się inwestować w przejście na księgowość pełną, ponieważ zwyczajnie jest to zbędne, taki rodzaj księgowości jest dla dużych spółek, które mają bardzo duży ruch finansów w swojej firmie. Dochodzimy do końca, mam nadzieję, że ten artykuł w pewien sposób przedstawił Ci, czym jest rachunkowość. Muszę dodać, że jest to dosłownie wierzchołek góry lodowej i jeżeli nie czułeś się swobodnie czytając ten artykuł to z pewnością będziesz potrzebował księgowego, który będzie nadzorował twoją firmę, ponieważ mało, kto ma prawdziwą głowę do prowadzenia rachunkowości. Dziękuję Ci za czas i atencję poświęcone na ten artykuł oraz zapraszam do innych moich prac. Życzę także powodzenia w przypadku gdybyś zdecydował/ zdecydowała się samemu prowadzić rachunkowość we własnej firmie.