Układanie kostki brukowej krok po kroku

Zanim można zabrać się do układania kostki brukowej, należy zaopatrzyć się we właściwy sprzęt. Potrzebne jest również doświadczenie , aby uniknąć popełniania kosztownych błędów https://www.dom-pl.com/kostka-brukowa-oferta/. Konieczne jest określenie, na jak dużej powierzchni zamierzamy układać kostkę brukową. Należy ją właściwie utwardzić przed rozpoczęciem dalszych prac.

Duże znaczenie ma także to, jakim obciążeniom będzie poddawana dana nawierzchnia i jakie będzie jej przeznaczenie. Informacja ta ma wpływ na grubość i wymiary materiału, który trzeba wybrać. Zupełnie inny gatunek kostki brukowej będzie potrzebny do alejki do spacerowania niż ten, który sprawdzi się przy budowie podjazdu dla samochodów. Duże płyty nie nadają się do układania na krętych i wąskich ścieżkach. Z kolei drobna kostka brukowa nie jest optymalnym wyborem dla dużych powierzchni. Grubość materiału jest dobierana ze względu na natężenie ruchu oraz ciężar, który będzie przenoszony na grunt.

Projekt nawierzchni oraz transport materiału

Przygotowanie rzetelnego projektu nawierzchni pozwala wyliczyć realne zapotrzebowanie na kostkę brukową. Przygotowując taki projekt, należy uwzględnić nadwyżkę na ewentualne docinki. Z kolei wszelki nadmiar materiału można potraktować jako zapas, który przyda się podczas wykonywania dodatkowych fragmentów lub wymianie uszkodzonych części nawierzchni. Na tym etapie musimy ustalić pożądany przez nas wzór oraz sposób jego ułożenia. Sporym problemem logistycznym może być transport kostki brukowej, szczególnie w przypadku projektów o dużej powierzchni. 1 m³ materiału będzie ważył co najmniej 1,7 ton. Aby wyłożyć metr bieżący ścieżki o szerokości 150 cm, musimy zaopatrzyć się w pół tony kostki. W przypadku podjazdu dla samochodów o szerokości 250 cm będziemy musieli przygotować prawie 2 tony materiału. Do wyłożenia 10 metrów bieżących trzeba przygotować prawie 20 ton kostki brukowej. Przetransportowanie takiej masy i rozłożenie jej w odpowiednich miejscach nie jest łatwym zadaniem. Nasza ciężarówka musi mieć zapewniony nie tylko wygodny dojazd, ale również możliwość manewrowania na placu budowy. W przeciwnym razie cały proces dodatkowo się komplikuje.

Początkowe etapy układania kostki brukowej

Wyznaczamy poziom, na którym będzie znajdować się nawierzchnia z kostki brukowej. Określamy także punkty, w których wbija się kołki. Następnie przeciągamy przez nie żyłkę, służącą do wyznaczenia górnej krawędzi kostki. Ziemia w miejscu przyszłej ścieżki jest usuwana do głębokości, która zależy od grubości zaplanowanej podbudowy. Zazwyczaj wynosi ona na więcej niż 40 cm od podłoża. O ile na niewielkich powierzchniach można ręcznie wykonać tę czynność, to przy większych obszarach potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Chodzi między innymi o maszyny do prac ziemnych, takich jak równiarki, zgarniarki lub spycharki. Po procesie korytowania pozostaje nam wyrównać powierzchnię i wykonać docelowe linie odwadniające i spadki. Na tym etapie kształtowane są poziomy przebieg chodnika oraz wszelkie zakręty, rozjazdy oraz krzywe przejściowe. Ubijanie dna wykopu oraz wyrównywanie terenu wymaga walca lub zagęszczarki. Ten etapy prac ma ogromny wpływ na trwałość i odwodnienie przyszłej nawierzchni. Duże znaczenie dla poprawnego ułożenia kostki brukowej ma odpowiednie wykonanie podbudowy. W tym celu używane są materiały niespoiste w postaci tłuczonego kruszywa naturalnego, piasku z cementem lub samego piasku. Układamy je na uprzednio utwardzonym i zagęszczonym gruncie. Materiały należy również rozścielić i ubijać, aż osiągnie wystarczający stopień zagęszczenia. Grubość podbudowy jest ściśle powiązana z rodzajem podłoża oraz obciążeniami, na które będzie ono wystawione. Dla ciągów pieszych powinna wystarczyć warstwa o grubość 20 cm. W przypadku podbudowy pod kostki brukowe, na których jeździć będą ciężkie pojazdy, nie obejdziemy się bez warstwy ok. 80 cm.

Główna część prac związanych z wykładaniem kostki brukowej

Po przygotowaniu podbudowy pozostaje wykonać obramowanie — krawężniki. Za ich pomocą można poprawić wygląd podjazdów i alejek ogrodowych. Wykonywane są z gotowych obrzeży, pomiędzy którymi następnie układamy kostki brukowe. Wszelkie betonowe elementy brzegowe muszą zostać zabudowane na betonowym fundamencie. Ewentualnie można użyć w tym celu półsuchego betonu. Dopiero teraz możemy rozłożyć podsypkę z odsiewek kamiennych. Podczas właściwego układania kostki brukowej należy pamiętać o zachowaniu niewielkich odstępów (fugi) pomiędzy poszczególnymi kostkami. Takie fugi należy następnie wypełnić podczas procesu fugowania. Używa się do tego drobnego piasku rozprowadzanego szczotką. Typowa fuga posiada szerokość co najmniej 3 mm, a granulacja piasku powinna zmieścić się w przedziale od 0 do 2 mm. Nie stosuje się piasku gruboziarnistego, aby uniknąć nierównomiernego wypełniania spoin. Prawidłowo przeprowadzony proces fugowania pozwoli zapewnić trwałość nawierzchni. Ostatnim krokiem jest wibrowanie powierzchni rozłożonej kostki brukowej. Zanim się do tego zabierzemy, trzeba usunąć wszelki nadmiar piasku, a na koniec pozostaje powtórzyć spoinowanie.