Jeżeli jesteś osobą, która dopiero zaczyna swoją przygodę z działalnością w internecie to prawdopodobnie obiło Ci się o uszy coś takiego jak pozycjonowanie stron. Jest to dla Ciebie klucz do sukcesu, ale zanim przejdę do sedna, chciałbym podziękować Ci za zainteresowanie tym artykułem i poświęcenie czas na jego lekturę. Kierując niniejszą dysertację do osób początkujących mam świadomość tego, że sam proces pozycjonowania może być dla was problematyczny i nie jest to nic dziwnego, ponieważ działanie na własną rękę bez konkretnej wiedzy informatycznej zawsze wiąże się z masą przeszkód do  pokonania. Zapewne większość czasu spędziłeś na rozmyślaniu, czemu masz tak mizerne wyniki po mimo ciężkiej pracy i godzin spędzonych na formułowaniu linków czy budowaniu skomplikowanej treści na swojej stronie. Otóż często popadając w szał pracy zapominamy, że prostota bywa najlepsza i to właśnie dzięki niej możemy zrobić ogromny skok w rankingu wyszukiwarek. Niech, zatem artykuł ten będzie poradnikiem, który pokaże Ci podstawy oraz podbuduje twoją wiedzę. Zacznijmy od małego testu Uruchom tryb incognito, aby sprawdzić, które miejsca zajmuje Twoja strona internetowa pod kątem długich fraz słów kluczowych. Koniecznie zbadaj też listę słów kluczowych swoich konkurentów, aby w rezultatach wyszukiwania obok konkurencyjnej strony istniała również Twoja. Teraz możesz stworzyć listę własnych słów bazując na brakach oraz obserwacji konkurencji. To będzie taka rozgrzewka, ponieważ teraz przejdziemy do czegoś zdecydowania bardziej skomplikowanego. Sprawdź czy plik robots.txt jest dobrze zbudowany i zapisany w odpowiednim miejscu. Ma on znaczący wpływa na pozycję w rankingu stron. Następnie rzuć się w wir czytania i sprawdź swoją mapę XML. Jest ona swojego rodzaju nawigatorem dla algorytmu google, który zajmuje się pozycjonowaniem stron. Sprawdź czy wszystkie linki działają. W przypadku dużej ilości podstron uruchom narzędzie, które pomoże Ci w znalezieniu i usunięciu niedziałających linków. Polecam Broken Link Checker. Nazwy i adresy podstron powinny posiadać odpowiednią semantykę. Są one przyjazne dla użytkownika i nie zawierają losowych ciągów liter lub cyfr. Teraz coś ciekawego, czyli indeksacja, o co chodzi już tłumaczę. Z pewnością przeczytałeś lub przeczytasz inne poradniki dotyczące pozycjonowania stron, indeksacja jest tam kluczowym słowem. Sprawdź, czy wszystkie Twoje podstrony są dostępne w wyszukiwarce Google. Możesz sprawdzić to poprzez wpisanie: site:przyklad.pl. Porównaj następnie wyniki ze statystykami z Google Webmaster Tools. Jeżeli wszystko się zgadza, to nie ma, o co się martwić. Nagłówki na twojej stronie www również mają wpływ na pozycjonowanie stron. Proste błędy w rozmieszczeniu tych tagów są potencjalnie niebezpieczne i mogą kosztować utratę pozycji w rankingu wyszukiwarek. Nagłówki powinny być ulokowane po kolei, tzn. unikaj umieszczania ich w zaburzonej kolejności. Błędne strony to oczywiście standard, jeżeli sami zajmujemy się pozycjonowaniem stron i jednocześnie ich prowadzeniem. Zadbajmy jednak, aby każda strona była dostosowana do reszty serwisu oraz posiadała możliwość powrotu do wcześniejszej strony. Czasami może się zdarzyć, że odwiedzający Cię użytkownik natrafi na błąd, np. któryś link zawiera literówkę i nie prowadzi tam, gdzie powinien. Kolejny krok to unikanie błędów w treści naszego serwisu. Literówki i błędy ortograficzne odstraszają potencjalnych klientów. Godnym polecenia narzędziem do sprawdzania treści jest np. LanguageTool. Teraz czas na tajną broń, czyli coś, o czym nie wie każdy unikalne i atrakcyjne meta tagi oraz sprytnie wplecione w tytuły i opisy słowa kluczowe stanowią wielki atut serwisu. Tytuł nie powinien przekraczać 60 znaków. Z kolei dla opisów zaleca się maksymalną ilość 150-155 znaków. Wejdź na Google SERP emulator, aby sprawdzić, jak Twoja strona wygląda pod kątem opisów i tytułów np. w wyszukiwarce Google. Kolejnym krokiem jest zadbanie o prędkość otwierania się strony, ma to niebagatelne znaczenie na pozycjonowanie stron www. Sprawdź, czy Twój serwer hostingowy ma odpowiednią architekturę, czy wszystkie wtyczki i skrypty działają oraz to, czy Twoje pliki CSS i JS są zoptymalizowane. No i wreszcie temat wałkowany we wszystkich poradnik dotyczących pozycjonowania stron, czyli nawigacja. Nieodpowiednia struktura nawigacyjna może utrudniać przepływ ruchu na Twojej stronie internetowej. To myli potencjalnych klientów. Aby uniknąć nawigacyjnych problemów, dołącz do swojego menu tzw. breadcrumbs (okruszki). Zapewniają one przejrzystość oraz czytelność nawigacji na Twojej witrynie. I to było by na tyle. Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się to skomplikowane to uwierz, że ocean internetu jest zdecydowanie szerszy i są bardziej skomplikowane kwestie. W pełni zrozumiałe jednak będzie, jeżeli zdecydujesz się oddać sprawę w ręce profesjonalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem zawodowo, a ty będziesz mógł poświęcić swój czas na inne projekty. Dziękuję Ci za poświęcony czas oraz atencję dla tego artykułu. Mam nadzieję, że pozytywnie wpłynąłem na twoją wiedzę w temacie pozycjonowania stron www i wkrótce zobaczę twoją stronie na szczycie listy wyszukiwania.